A Startup jelentése pontosan
A startup jelentése: Azokat az újonnan induló vállalkozásokat nevezzük startupnak, melyek nagy növekedési potenciállal rendelkeznek. Ezek a cégek alapvetően nem csak hazai, hanem nemzetközi piacon való részvételben gondolkodnak. Mivel a magas növekedési potenciál a nemzetközi piacokon értendő, a nemzetközi skálázhatóság rendkívül fontos a meghatározásban.
A startup vállalkozások és a kis-és középvállalkozások (vagy kkv) közötti kapcsolatra figyelni kell, hiszen minden startup kkv, de fordítva ez már nem feltétlenül igaz, mert nem minden kkv számít startup vállalkozásnak.
Ez azért fontos, mert alapvetően, főleg az itthoni gazdaságpolitikában a startup “innovatív mikrovállalkozásként” van számon tartva, de azért van a kkv szintű vállalkozásként kezelve, mert a nemzetközi szinten és Szilícium völgyben elterjedt gyakorlat alapján a Google és a Facebook is startupként van számon tartva. Mindazok ellenére, hogy már bőven túl vannak a tőzsdei IPO-n, azaz kibocsátáson és ez alapján nemzetközi globális nagyvállalatnak minősülnek.
Mindezt erősíti az a tény is, hogy a Google számos startup versenyeken indul el a mai napig az új szolgáltatásaival.
A Startup jelentése mögött
A startup mint olyan, az alábbi szempontok és követelmények alapján fogalmazható meg leginkább, illetve ezeket tekinthetjük “startup törvénynek” is.
Milyen a növekedési potenciálja a vállalkozásunknak?
Paul Graham véleménye szerint egy startup vállalkozásnak néhány év alatt már komoly piaci sikereket kell, hogy elérjen.
Mennyire vagyunk innovatívak abban amit csinálunk?
Emiatt például egy egyszerű kereskedelmi vállalkozás vagy egy zöldséges nem igazán tekinthető startup vállalkozásnak.
Például abban az esetben ha a zöldséges mondjuk létre hoz ez egy olyan weboldalt, vagy webshopot, amelyen már értékesít a termékeit/szolgáltatásait, vagy egy kereskedelmi cég kidolgoz egy online aukció kiszolgálását lehetővé tevő egyedi, prémium rendszert, ezzel létrehozva valami újat, fejlődést mutatva, tehát innoválnak, így már startupnak minősülnek.
Innovatív cégépítési stratégiákkal könnyedén megcélozható a gyorsítósáv
Többek között ilyen a Lean, illetve a Blue Ocean Strategy. A Lean módszer lényege a főleg rövid üzleti ismétlésekben (egy adott folyamat egyre pontosabb értéket adó többszöri megismétlése) való fejlődés. A Lean módszer arra a feltételezésre épül, hogy a bizonyos fejlődési ismétlésekre azonnali piaci visszajelzést kap, ami tulajdonképpen az alapja a lépésekben történő fejlődésnek, hiszen eleve a vásárlói reakciók mentén történik.
A Blue Ocean Strategy módszert követő startupok az egyediséget célozzák meg, hiszen olyan különleges piacot választanak ahol könnyedén és gyorsan piacvezetővé válhatnak az egyedi technológiájukkal vagy üzleti modelljeikkel.
Mennyire vagyunk piacképesek?
Már az alapításkor nemzetközi szintekre való törekvés, termékek és szolgáltatások értékesítése az egész világon
Használjuk okosan a közösség erejét
A startup alapja a saját közössége, hiszen a saját tudását és tapasztalatait is megosztja a közösség többi szereplőjével. A legtöbb tudást megosztó ‘helyek’: közösségi események, konferenciák, közösségi irodaterek (coworking), inkubátor és akcelerátor programok, blogok és közösségi médiumok, kockázati tőkepiaci szereplők (pl. üzleti angyalok, tőkealapok) .
Maga a startup alapvető meghatározásához nagyon fontos a piaci szempont, hiszen a startup-ok megszokott módon a kockázati tőkeprogramok támogatásával végzik üzlet fejlesztésüket. Ez az esetek nagy százalékában feltételezi az extraprofitot, de ennek megteremtése nem mindig piaci árbevételből történik, hiszen akár IPO (tőzsdei kibocsátás) esetén elért exponenciális cégérték növekedése révén is lehetséges.
Olvastad már a startup ötletek cikksorozatunkat?
Te jobbnál jobb ötletekkel és a gyűjtögetés közben még olyan kiváló startup ötletekkel is találkoztunk amelyek létezéséről sem tudtunk. Ha már beleástad magad a témába, akkor is erősen javasoljuk, hogy olvasd át. Nem lehet tudni milyen gondolat indítja el benned azt az inspirációs szikrát, amire eddig vártál.
- Szakértelem- és szolgáltatásalapú startup ötletek 1.rész
- Szakértelem- és szolgáltatásalapú startup ötletek 2.rész
- Termék alapú startup ötletek 1.rész
- Termék alapú startup ötletek 2.rész